Natuke veel kristlusest, surmast ... eks võib täpsustada veel ...
Kristlus demoniseeris üheselt kõik paganliku surnutekultuse. See oli üle maailma pronksiajale iseloomulik, Eestis on sellest ajast monumentaalsed kivikirstkalmed ja veidi vähem monumentaalsed tarandkalmed. Egiptuse muumiad on sama nähtus.
Kuid Roomakatoliku ja Kreekakatoliku kirik ise kummardas pühakute säilmeid ja need tegid väga edukalt arvukaid imesid ning rahvas kummardas neid massiliselt kuni suht hilise ajani. Nt loe mälestusteraamatut "Minu pere ja muud loomad", G. Durrell.
Kuid mingi lõim kristluses, eriti protestantlikes vooludes tõesti kartis kõike surmaga seotut ja klammerdus valgusesse. Seda lõime ekspluateerib newage, mille vahendusel see praeguse peavoolu uhhuus ja selgeltnägemiseski esineb. /ilmselt see lõik vajaks täpsustamist ? /
Viktoriaanliks ajastus, mis oli mitme ülevindi nähtuse poolest tuntud (äärmuslik kahepalgelisus moraali suhtes, Briti impeeriumi halvustav suhtumine teistesse kultuuridesse jpm), sel ajal olid levinud "post mortem" fotod, kus seati poseeritult pildile surnud laps koos oma elavate vendade-õdedega. Siis protestantlik kristlus nagu ei kartnudki surnuid, vaid läks lausa liiale, mis oli nagu natuke haige terve mõistuse jaoks, liiale nagu neis muudeski asjades. Eesti kultuuris mu teada nii kaugele ei mindud ja üldjuhul võtsid elavad sugulased avatud kirstu kõrvale ritta või pildistati ainult surnut avatud kirstus. Ja need pildid olid albumis. Seina peal/kapi peal/ voodipeatsis oli ikka surnud vanema/esivanema/lapse pilt elavast peast.
Minu kõrges eas isal on voodipeatsis pilt tema ammusurnud isast, kes suri liiga noorelt, seega teoreetiliselt võiks olla ka nö kuri surnu. Aga ei ole mitte. Tal oli minu isaga kokkulepe (enne surma läbi räägitud), et annab teispoolsusest talle märku kui seal mkidagi olemas on. Isa on vägagi skeptik ja ei ole neid märguandeid näinud-kuulnud. Kuid ta on oma ettevaatamatult ja riskeerides elatud pika elu jooksul korduvalt läbi õnneliku juhuse pääsenud tõesti paljudest võimalikest surmadest. Vb tõesti juhus ... aga mis ikkagi ON juhus?
Niiet kokkuvõttes: ükski nähtus iseenesest pole ei hea ega halb, ainus halb on
liiga vähe või
liiga palju.
Üks link viktoriaanlikest post mortem fotodest :
https://sakuskaktus.wordpress.com/2015/0...otography/