•  Eelmine
  • 1
  • ...
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6(current)
  • 7
  • Järgmine 
Teema hinnang:
  • 2Hääli - 3 keskmine
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sumerlased, Sumeri kultuur ja mõistatused
Inanna teemasse ma muidugi süvenesin nüüd saba ja karvadega sisse.

Ma ei hakka midagi otse kopipasteerima, kui lubate, seegi kõik pigem põgus ja paljudele juba üldine inff, siin minust teadjamaid küll ja veel.
Panen hetkel mingid märksõnad, et mida ma siis vist suhtkoht sajakonna või rohkema tema pildikujutise läbivaatamisel endale fikseerisin.
+ katked siit ja sealt ja erikeelsetest wikistmikidest ja mujalt. Ehk mingid fragmendid korduvad, mis juba välja on toodud, pardontje mua.

Aga no lendame.´: )

[Pilt: oima27903.gif]

Siin järgnevalt ta on muidugi kintsukas ja vormikas ning oma tüüppoosis: ehk tekitades rindadega push-up efekti. : ) Sellise kätega rindu tõstva asendiga on ta kujutatud vägagi mitmetes oma väljalasetes eelkõige skulptuuride näol.
Paljud tema iidsemad prototüübid on muide kuulsa Willendorfi Veenusele väga sarnased, peab täheldama.

[Pilt: eacf9090f44a35c4e5693328e4526d12--queen-...an.jpg?b=t]

Inanna nimi on tõlgitud kui Naine (sumeri: nin) ja Taevas (sumeri: an), kuigi inglise keeles oleks siis "Lady of Heaven". (mõiste "lady" on siin kontekstis "kõrgemast soost" ja eesti keeles seda vastet justkui polegi...(?)
(kuigi selle sumeri nimetõlke osas käivad ka vaidlused siiski).

Väga palju on tema persooni samasusi tõesti täiesti üle maailma leiduvates mütoloogiates ja "kajades" eri kultuuride jumaluste panteoni. No ja ka Sumeri enda erinevad ajastud pigem sünkroniseerivad tema erinevaid avaldumisvorme.
Erinevad seal ka detailid, kuid sisud on siiski äratuntavad.
Ka Kreeka Afrodite on muidugi ikka juuripidi Inannas jne jne.
Ishtar oli Inanna aga üks tuntumaid nn. jätkunimesid Ülem-Mesopotaamias ehk Assüürias (tänapäeva osad Iraagist, Süüriast, Türgist)

Sellel kuulsal tegelasel on lisaks palju erinevaid aunimetusi, küll Armastuse jumalanna (tema planeet on Veenus ehk Hommikutäht ja ka Õhtutäht), küll Maailma Ema, Taeva Jumalanna, Õigluse jumalanna ja kõik muu naiselik assotseerus samuti temaga: seks, sensuaalsus, fertiilsus, küllus jne.

Inanna on ka iga naise ürgloomuse prototüüp ja nö. "jumalanna meis endis".

Kuid ta oli ka nö. kõva feminist : ), ta on Armastuse ja Sõja jumalanna, ta juhtis poliitika ja võimuga seotud struktuure, no ja ikka päris kindla käega, peab mainima.
Muide, truuduse, abielu või ka emalikkuse jumalannana pole ta kunagi presenteeritud, ei maksa arvatagi. Lapsi tal ka justkui selgesõnaliselt polnud (kuigi siin on nii-naa ja erinevad "kõlakad" siiski käivad).

Lisaks on teda nimetatud ka teda oma vanaisa (või isa) Enlil´i ärahellitatud (ülbeks) lapselapseks. Tema iseloomustuses on üldse palju kirjeldusi (erinevalt teiste jumaluste suhtelise staatikaga), ta aina möllab ringi ja korraldab, tegutseb või vallutab, nõuab omale aina uusi õigusi ja trambib pidevalt jalgu, kui miski talle ei sobi.
Üks äge tibi ta muidugi oli, lisaks tema kirjeldused sisaldavad tõepoolest eelkõige nooruslikkust ja ka uljapäisust. Paraku päris mimetes lugulauludes ka vastutusvõimetust. No näiteks tihtilugu oli tal tõepoolest sooviks krabada endale enamat võimu millegi või kellegi üle kui ta nö. kanda suutis.
Tihti on tema lähikondlased sellest enfant terrible käitumisest aga täiesti šokis.
Kuid samavõrra nad hämmastuvad, kui see tiba hull neidis end kokku võtab ja oma mingit teisitist suurepärasust taas ja taas ilmutab või ülimat heatahtlikkust koos tarmukusega üles näitab.
Kuigi.. oehh... sealsamas võib olukord hoobilt tema jaoks uuesti muutuda ja näiteks tundub talle, et mingi fkng mägi (mägi Ebih) on ikka nii krdi suursugune ja kaunis, et kujutab ohtu tema autoriteedile (ei kummarda tema ees) ja otsustab kõikide jumalate manitsustele vaatamata see maatasa teha.
No anna abi, ausõna.

Siin peaks see stseen siis kujutatud olema ja loomulikult on ehk kaasatud igasugu metafoorsus sellegi loo puhul:

[Pilt: anunnaki-sumerian-creation-myth-1024x504.jpg]

Tema atribuutika on kaheksatipuline täht ja selle seoseid võib kanda küll meieaja Taro´sse kui mujale tähesümboli dešifreeringutesse küll Saalomoni pitserina vabamüürluses või siis ka Siiriuse (veenuse) tähisena.
(Kuigi on ka 6-e otsaga tähti tuvastatud.)
Number on 8. Taros näiteks on XVII ehk 17 ehk 1+7=8 ka Täht, mis sümboliseerib eetrit kui eluenergiat ja on üldse kogu deki üks ilusamaid Suure Arkaani kaarte.
Taro VIII on aga Jõud. Neidis Lõviga, kellel on pea kohal lemniskaat ehk lõpmatuse sümbol ehk nö. kummuli 8.
Sama sümbol on suht sealsamas (pea kohal) ja ka Maagi (I) atribuutikas.

Muidugi on Inanna sümboolikas ka (pool)kuu sama palju kui päikeseketas.
Märkimist leiab ka vikerkaar (NB! sellest tuleb veel juttu), milleks Inanna kehastub ühes loos, et üle taeva sõita
(Kes vähegi teispool ekvaatorit käinud, teab, et poolkuu ongi justnimelt sedapidi nagu allpoololeval pildil. Ehk siis sihuke kummuli smaili- naeratus mitte aga püstine sirp.)

[Pilt: 250px-Kudurru_Melishipak_Louvre_Sb23_n02.jpg]

Konkreetsetest ehetest on mainitud lapis lazuli ehk lasuriidist kaelakee, samast kivist mõõdupuu, kuldne sõrmus, samuti meie kangelanna kasutab meiki, kannab turbanit ja parukat, staatusekohaseid rõivaid, pektoraali (ehk õlakeebi moodi asja) ja muud edevat.
Sedaviisi üleslöödult ta muide nõuab sissepääsu allmaailma. Mis muidugi mõista äratab kahtlust koha valdajas, sest Inanna väidab, et tuli nimelt matustele. Hahaa.
Ega see on eraldi lugu.

Mis veel? Juba leidis mainimist Huluppu puu ja oksajupp kobarviljadega kui prototüüp piibli "hea ja kurja tundmise viljale" (olgu see taas korratud).
Väidetavalt sellest kujutisest on üldse lahti läinud valitsuskeppide trend kui selline kõigi maiste keisrite ja imperaatorite tunnusena.
Valitsusõun samamoodi.
Elupuu tegelikult istutab Inanna oma aeda ümber (sellest vist räägiti juba?) ja planeerib selle suureks kasvamisel (jah, see oli jutuks) sellest endale troon teha. Suht ambitsioonikas, mis?
Kuskilt jäi silma see, et üheks selle elupuu kandidaadiks pakutakse ka hõberemmelgat (salix alba), mida Eufrati kallastel siiani (vist?) kasvamas on.

Elusolenditest (kellest igal omaette lood jutustada), on ta läheduses alaliselt lõvid (võimu sümbol), muidugi maod (kust tuleb nimi Lilitu ja edasine seos judaistliku Lilithiga, kes oli nö. Eva vol1.), seesama [b]kotkas[/b], (kalju)kitsed, härjad (sõnn), kuskil olevat ka kass (kuid ma ei tuvastanud), öökullid (viimased juba rohkem Ishtari kujutistel).

[Pilt: e4b9678ebcff03259292c42c6fad9515.jpg]

Sõidab ta ka nendesamade elukatega ja põhiliselt kas lõvi või härja seljas (kusjuures mitte ratsa vaid püsti asendis, mis tähendab ikka totaalset ülemvõimu), lisaks kasutab sõitudeks mingeid taevakettaid (mis sätendavad nii, et sädemeid pillub) ja ka muid igasuguseid taevaseid (ehk tiibadega) kambreid ja sõidukeid.

[Pilt: 3j-inanna-ninurta-enlil.jpg?w=362]

Loomulikult on ta tiibadega ka ise vägapaljudel kujutistel.
Ka hiiglasuur tuvi laskub kuskil ta peale (no kus me seda juba kuulnud oleme, eks) või võtab ta ise tuvi kuju.

Siin on ta pigem Ishtari nimelisena ja mulle tundub, et kogu siiani leviv ingli-kampaania on ka selle aja tiivulistest outfittidest pärit.:

[Pilt: inanna-descent.jpg]

Kooselus või abielus oli ta oma kaksikvennaga Utu´ga, (või Dumuzid või Shamash), kellega nad olid väga lähedased. Kuigi seal eelneb sellegipoolest rida kõiksugu kosjalugusid nende kahe kohtumistest, millest üks räägib, et karjuse valimine (kelleks Utu oli), kaalus tookord üle mingi teise kosilase ehk farmeri valiku. Igatahes on see üks nendest kordadest, kus Inanna ka kellegi kõrvaltseisja nõuandeid kuulda võtab, et midagi enda kasuks otsustada. Nimelt see farmer ei suutvat meie Inannale siiski nii palju kinke tuua ja otsus tehakse poisi kasuks, kelle kohta öeldakse, et see annab sulle 2X rohkem. Fa fa fa. Suht arvestuslik värk.
Kuigi.. ok, see kõik võis olla ka ülekantud tähenduses. : )
Samas piiblitekstid toovad hiljem sellesama farmeri ja karjuse konflikti Kaini ja Aabeli loona samamoodi oma "kroonikatesse" sisse. Mõlemil juhul aga valituks saab karjus, eksole.

Siin siis meie noorte armunute kohting.
[Pilt: 2636.gif?v=1485680717]

Gilgamesh (jajah, seesama eepose-tüüp) oli ka tema üks vendadest.

Inanna iseloomuga muidugi katsetada ei tasunud, ta maksis kõiksugu kiusajatele kohe kätte ja alatumad löödi köhatamata maha nagu kärbsed.
Kord mingi sealse nn. bossi mölakast poeg vägistas meie puu all magava kaunitari ära ja sellest jamast arusaades päästis Inanna kohutavas vihahoos valla ülemaailmse katku, kutsudes esile tuuli ja torme ning värvides kõik veed verepunaseks (ka tuttav motiiv, mis?).
Saades selle baastardi lõpuks kätte, kuid mehe harraste kahetsuste-palumistele kurt olles, lööb meie uljas jumalanna ta maha nagu s*tasitika.
Niiet hoidugem naisi kuritarvitamast, hästi teil ei lähe. : )

Inanna personaalne sekretär ja üks nn. esimene peaminstritest oli samuti jumalanna, nimega Ninshubur (tõlkes "Ida Kuninganna"). Suhetes Ninshuburiga muidugi spekuleeritakse ka nende kahe kõiksugu nö. liigse intiimsuse teemadel, kuid selge on see, et see tema truu ja ka ülimalt erudeeritud + nutikas sõbrants on tal kogu aeg valvurina kõrval, lisaks täidab sõnumitooja-viija rolli liinil "Inanna-teised jumalad" ja päästab oma käskijanna väga paljudest jamadest korduvalt ja korduvalt. Päästes lõpuks ka tema elu.
(kes Troonide Mängu telesaagat on jälginud, leiab ka analooge : )

Siin väidetavalt toimub meie tulevase naispeaministri esitlus:

[Pilt: ninshubur.jpg?w=600]

---

Seoses Ishtariga panen lihtsalt niisama silme ette muidugi paljunähtud pildi Babüloni Ishtari (ehk sellesama algse Inanna) väravatest:
[Pilt: 23231646-berlin-allemagne-16-octobre-tou...gne-le.jpg]

Selle väravaga on mul suht lapsest peale mingi kummaline justkui "äratehtus" olnud ja (minu meelest) veel märkimisväärset lugemisoskust justkui omandamata, võisin ma seda väravat aina vaadata ja vaadata....


(järgneb..)
Vasta
Üks Inanna nö. skandaalsemaid müüte on muide sellest, kuidas ta pani Enki (Ea) ehk Tarkuse ja Korra jumala tagant pänna sellise junni nagu "mes", mis sisaldas endas tsivilisatsiooniloome kõiki positiivseid ja negatiivseid aspekte. Samuti sisaldas see Tõde. Seal on sündmustekirjeldusi jälle omajagu.

Siin toimub üks kimamistest:

[Pilt: 3d-Inanna-riding-Ninhursag-624x346.jpg]

Ja kus sa siis magada saad, muidugi tahtis meie Inanna kõike aina rohkem hallata ja ikka ka aina vallutada (näiteks kogu allmaailma).
Seal ta oma otsa siis ka leidis, kuigi tema truu assistent nõutas ta Allmaailma kuningannalt (kes oli Inannan vanem õde) välja ja vastutasuks jäi allmaailma meie taevase printsessi armsaim Dumuz. Kuigi selles osas on pakkumisi, et Inanna viskas oma partneri ja vellekese ise allilma deemonitele järamiseks, et ise välja saada. No vot ei tea, pärast ta ikka leinab teda suht ulgudes ja on suures ahastuses, ning püüab jumalustelt oma armsama päästmist ning temaga koos uuesti taevasse võtmist. Mida ka lõpuks lubatakse, kuid iga kord vaid pooleks aastaks.

Dumuz allilmas:

[Pilt: DumuziSealUnderworld.jpg]

See allmaailma mineku lugu on üldse huvitav. Eespool juba kirjeldasin, kui napakalt Inanna sinna minekuks nö. kostümeeris end, kui justkui oli tal näpus kutse kellegi matusele. Igaljuhul surmaväravatest läbiminekuks heidab ta iga kord mingi rõiva või ehte ära ja saabub lõpuks allilma valitsejanna ette alasti.

Nagu siin ta kujutatud ka on:

[Pilt: 6g-Enkidu-Gilgamesh-Inanna.jpg]

Muide, meie kangelanna juba hoiatas, et kui ta peale kolme päeva pole üles tõusnud ehk maale naasenud, siis on kaputt.
Nii ka juhtus, kuid pääses ta lõpuks siiski.
Nii nagu meie armas Jessus hilisemal ajal ja küllaltki sarnaselt.

Lisapalkestena veel ühtteist.
Näiteks androgüünsed või hermafrodiitsed Gala preestrid olid ka inannakultusest sillas ja selle aspektiga on üldse palju põnevaid seiku seotud muidugi nii homoseksuaalses kui transvestiitses võtmes (ja te küsite, kust pärineb nende vikerkaar!) ehk siis ka Inanna mütoloogiaski kirjeldatud kellegi võlumine mehest naiseks ja muu sarnane. Paljud Gala preesrid võtsid endale ka näiteks naiste nimed.
Samas olevat osadel neist olnud suured majapidamised, naised ja karjad lapsi ja keegi väga justkui ei virisenud.
Osad gala preestrid olevat aga cisgender naised hoopis.

Rõõmsalt geid näevad nad siin kujutisel välja küll:
[Pilt: 220px-Couple_de_musiciens.jpg]

Ka sakraalne armukunsti preestrinnade (pühade prostituutide) teema on siin kaasatud, kuid viimase üle siiski vaieldaks, et kas saab seda kõik ühte potti panna.

Seksiga on Innanal üldse palju seoseid ja üks tema hümnidest algabki sellest, kuidas ta ei teadnud seksist (või oma seksuaalsusest) essugi, seega ta palub oma kaasat Utut, et see viiks ta allriiki (Kur´i), kus ta saab maitsta ühte sealsest viljast, mis avab talle kõik seksuaalsuse saladused. Hmm, põnev. Igatahes selle vilja ta ka saab (nagu ikka kõike, mis ta tahab) ja seejärel saabubki justkui teadlikkus või teadvustus temas (kusjuures peale seda ta ka ei tee nii palju arulagedaid lollusi enam).
Ehk siis meie Eeva ja Aadama lugu oma veel ühes algvormis.

[Pilt: inanna_and_dumuzi.jpg]


Nii. Ja see oli see, mis ma algselt ainult paari märksõnaga tahtsin siia panna aga nagu ikka - läks asi käest ära.
: D
Vasta
(23-02-2019, 13:21 )Mannu Kirjutas: Mesopotaamia enne Sumerit (6000 e.m.a, millel oli veel pre- ja preproto (7000 e.m.a):
[Pilt: Samarra5000bce.jpg?resize=300%2C281&ssl=1]
, keraamikanäidis (väga tänapäevane wink )


Mis selle vaagna välise ringi (keskel on teadagi kes) ornamendisümboolika endast kujutab?
Mingid kitkutud kanad? Ilmselt mitte. : ) 8 tk. jep.

Selle naisfiguuri lehvivad juuksed tekitavad aga toreda svastika ja siin on ka lõpuks väga hästi aru saada, mispidi see värk siis ka veereb. Tihtilugu on justkui küss, et kas svastikakujutis on nö. päripäeva või vastupäeva. Siin on siis näha, et tegelikult veerleb kaks ristuvat telge ja need sabad (antud juhul juuksed) seal otsas on nö. energiavood, mis tipust oma "energiajälje" jätavad.
Ehk siis antud juhul veereb see asi päripäeva.
Vasta
(27-02-2019, 05:24 )Naut Kirjutas: Dumuz allilmas:

[Pilt: DumuziSealUnderworld.jpg]

See allmaailma mineku lugu on üldse huvitav. Eespool juba kirjeldasin, kui napakalt Inanna sinna minekuks nö. kostümeeris end, kui justkui oli tal näpus kutse kellegi matusele. Igaljuhul surmaväravatest läbiminekuks heidab ta iga kord mingi rõiva või ehte ära ja saabub lõpuks allilma valitsejanna ette alasti.

Nagu siin ta kujutatud ka on:

[Pilt: 6g-Enkidu-Gilgamesh-Inanna.jpg]
On jah huvitav. Teoloogiadoktor Peeter Espaki kirjeldab surnuteriigi geograafilist asukohta järgmiselt: „Maapinna all asus aga surnuteriik Kur, kus peajumalatena tegutses abielupaar Nergal ja Ereškigal koos suure kaaskonnaga…“ (Espak 2009, 24). Meie Vana-Lähis-Ida ajaloo raamatus kirjutame allilma käsitlevas peatükis järgmiselt (P. Espaki tekst):

„Üheks huvitavamaks näiliseks vastuoluks Mesopotaamia kosmilise geograafia mütoloogias tundub olevat erinevate allilmadega seonduv. Uus-Sumeri tekstide põhjal saab kindlalt väita, et eksisteerib kaks erinevat kosmilist sfääri, mis asuvad mõlemad maapinna all. Neist üks on koht, kuhu lähevad surnud (Kur), teine aga jumal Enki piirkond, kõikide kunstide, maagiliste saladuste ja tehniliste oskuste läte – jumalik Abzu. Kuidas Abzu ja Kur omavahel suhtestatud olid – ehk kus nad üksteise suhtes geograafiliselt paiknesid –, on tekstide põhjal võimatu öelda. Selge on aga see, et tegu ei ole omavahel ühenduses olevate maa-aluste piirkondadega. Nende olemus on täiesti lahknev ja need asuvad üksteisest ruumiliselt eraldi. Sumeri eeposest „Gilgameš, Enkidu ja allilm” saab teada, et Kur’i siseneti teatava avause kaudu maapinnas. Eepos „Gilgameši surm” näitab aga, et Gilgameši surnukeha sai minna surnuteriiki seeläbi, et talle ehitati kuivendatud Eufrati jõe sängi hauakamber. Pärast seda, kui jõeveed suunati taas sängis asunud hauale, sai Gilgameši keha allilma elama asuda.” (Sazonov, Espak, Johandi 2017, 78).

Seejuures Mitmed sumeri ja akkadi tekstid käsitlevad surma teemat, nagu nt „Gilgameši surm“[2] või „Ištari laskumine manalasse“[3] või siis sumeri legend „Gilgameš, Enkidu ja allilm“

http://kjt.ee/2017/07/moningad-markused-...nergalile/


Vasta
Muide, Inanna (Ištari) kahekstipuline täht, millest ka eelpool juttu oli, on ka meie enda folkloori märksüsteemis laialt levinud.
Kes on kandnud veel oma vanemade kootud käpikuid, ehk mäletavad sealt ka seda mustrit ehk meie kaheksakanda (mis on 8-sa tipuga täht, kuid veidike nihkunud teljega?) Veel säilinud vanadel puukirstudel, vöökirjadel, tikandites jne.

Veel kord Inanna ehk Veenuse täht:
[Pilt: Kudurru_Melishipak_Louvre_Sb23_Ishtar-star.jpg]

[Pilt: 2aa80a58e807f38b8e26b2709f9ad43a.jpg]

Oktagrammi geomeetriast siin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Octagram

Ja meie oma kaheksakand (nimetatud ka "nelikand").
Mida on samuti nimetatud ka Õnnetäheks, Koidutäheks.
4 + 4 ilmakaart, 4 aastaaega.
Kaheksakand on ka kodu ja sünni sümbol, tähendades nii ülestõusmist kui igavest elu. Seda märki tehti meilgi nii uste kohale kui aknalaudadele. Ka ülekantud tähenduses on ta hinge kodu kaitse.

[Pilt: images?q=tbn:ANd9GcRxAErtCzgOZQ_BpZYHhsu...dTxdFqPyfU]

[Pilt: images-3.jpg]

/katsuge viimane ühe joonega läbi joonistada. Ühtlasi saate ka maagilise kaitsemärgi. : )

Sumerite ja eestlaste seostest on siin foorumis ka eraldi teema.
Vasta
Seoses 8-sa haruga tähes.

Jumalanna Kali kui Maailma Ema kannab ka endas 8-sa kroonlehega lootusõit.
Kali yantra:
[Pilt: 1024px-Kamala_yantra_color.jpg]

Kuid see seos hinduistliku jumalannaga, kelle rekvisiitideks on samamoodi nagu Inannal nii elu andvad kui elu võtvad aspektid. Seotust on palju. Samuti olevat üksjagu seotud Sumeri ja varased India kuluurilood.

Igal juhul on need 2 jumalannat mõlemad enesekindlad, kaunid, tugevad, domineerivad, mõlemad on suured loojad ja suured hävitajad, mateeria aluspanijad, seksuaalsuse ja sensuaalsuse edasikandjad, mõlema lugudes on madu otseselt või kaudselt (Inannal tegi ta elupuu juurtes pesa, Kalil kundalini tähenduses, kuid mõlemad nad pesitsevad nö. all ehk sabakondist ehk magavad juurtšakral oodates äratamist).
Mõlemad jumalannad esindavad teadvustust ja ärkamist.

Nr. 8 käib üldse erinevate religioonides ristipõike ja igatepidi läbi küll budismis, kabalismis, Arizona indiaanikultuurides (Navaho) jne.
Ikka on mingid 8 suunda või teed vms.
8 kui kogu kosmose sümbolina siin ja seal.

Pool number 8-st on S ja selles on nähtud taas väänduvat madu ehk Tarkust. Taas seos ka kundaliniga.

Veel kord: kes Taro'st huvitub, võib ka sinna vaadata, kuidas Suure Arkaani VIII ja XVII seda 8-t peegeldavad. Ka Inannast lähtudes.

Kaheksa kummuli asendis (lemnsikaat) kui lõpmatuse sümbol + alatise tasakaalustuseni pürgiv tähis.
Yin Yang.
Lemniscate of Bernoulli:
[Pilt: 400px-Lemniscate_of_Bernoulli.svg.png]

Keskaegses sümboolikas läks aga nö. moodi roos (või rosett) kui Neitsi Maarja sümbol (kuid seal on neid roosilehti alates 5, 7 kuni edasi).
(Kristluses on üldse kuidagi palju paarituid arvusid?)

8 inimest (4+4) olevat küll päästetud Jumala poolt suures veeuputuses. Märk uuest algusest.

7 päeva loodi maailma, 8-s oli uue tsükli algus.

8-ndal päeval vist juhtus ka kogu see Eva-Adama "skandaal" näksitud viljaga, mis piibliteemas omajagu käsitlust leidnud.
Ehk siis taas numbrilises järjekorras inimkonna uue teadvustuse algus.

Jeesuse lõplik taevasseminek toimus oletatavalt 8-ndal päeval ehk uue nädala alguses. (Mark 16:9)

8 olevat üleüldse Jeesuse number, kui kreekakeelsed tähed järjekorda panna: Ιησους ehk 888.
http://www.growthingod.org.uk/666-and-888.htm

8-sa haruga on tuntud Kopti rist, Baptismi rist kui ka Jeruusalemma rist.
Malta rist (katoliikluses) on üldse nagu pool rukkilillest.
Kuigi klassikaline on 4-ja haruga: 2 ristuvat telge.

Keldi traditsioonis peaks aga kõigile jumalannade kohta eraldi teema all kirjutama, neid on tõesti tohutult palju ja üks kujustus säravam kui teine.
Silma hakkab muidugi kõigepealt Ana, Anu, Danu, Annan. Kõlab tuttvalt justkui..

Ruunides on kõige sarnasem 8-le Dagaz? Lõpetatus ja algus. Sisuna "päev".
Või pigem Berkana? Ehk taas sünni ja uute alguste märk kuid sümbolina ka naine või kask. Ehk siis taas puu.

Tunnete siin nimetatud ära (mõlemad on küll pisut oma nn. algkujust teistpidi siin)?
[Pilt: Rune-Stones.jpg]

Muide eelmainitud jumalanna Kalit seostatkse ka meie Taara usuga.
Ka Kaali meteoriiti näiteks. Julgemad oletavad, et Taara aga oli üleüldse naissoost.
Tharapitha on kindel mõiste hinduismis ja Tarapitast (saarlasete jumal) on vist ka kuuldud.
Verb „kaalima“ tähistab vanemas eesti keeles nõidumist, samuti selgeltnägemist.

8-s maja astroloogias representeerib maagiat, seksuaalsust, surma ja ümbersündi ja okultselt sisaldab kõige rohkem teadvustunud müstitsismi, olles elumüsteeriumite suur õpetaja. Kuid olles ka kogu majaringi üks niiöelda tumedamaid sektoreid.

Selline Inanna -Ishtari seotus 8-satipulise tähega ja 8-ga.
Huvitav kas ingliskeelne mõiste "star" on tulnud Ishtar- kõlast?

Jah, samahästi oleks võinud selle kommi panna ka numeroloogia või kuskile kultuurilugude alla aga kuna see kõik Inanna sümbolist algas, siis on siin. Sry, sumerisõbrad. : )

/Jumalannade arhetüüpe ja omadusi saab uurida siit:
https://www.goddess-guide.com/

/Kaliga seotud osa tekstist pärineb siit: http://sharanya.org/mandala/the-eight-po...of-inanna/
Vasta
Oi, Nefrotete, kus sa oma viimase küsimuse panid?
Mingi päev telefonis vilksamisi nägin ja jäin kohe mõtlema, et tõepoolest...et mida see kirjeldatud stseen, kus uinakut pidav Inanna mingi juhmardi poolt vägistatakse ja mille tagajärjel raevunud jumalanna tuult ja torme, katku ja vete punaseks värvumist esile kutsub, et mis see siis justnimelt metafoorselt tähendada võiks.
(No lisaks sellele, et ei maksa naisi kuritarvitada nehh, et siis saab näha mekkida nii uut kui vana.)

Samas oli meie ekstravagantsel valitsejannal ometi armukesi ja armastajaid ette ja taha. (Kuigi ta ei kohelnud neist enamust vist kuigi suurejooneliselt?)
Siiski, mis keiss siin oli?

Sümboolselt seostatakse nii tema, kui Sumeri ühe väljapaistva naispersooni kui tema nö. adaptsiooni ehk hilisema Akkadi perioodis tuntud Ištari tegemisi paljus planeetide liikumistega. Et mis hetkel miski (eelkõige Veenus, Jupiter jms) kuskil taevalaotuses on, milline on nende nähtavus jne.
Nii peenelt ma pole jõudnud süveneda. Võimalik, et mingite epideemiate (katk) ja suurte stiihiate (tormid) ning ka lähikonna jõgede veevärvi muutumised on selles mainitud perioodis ka dateeritavad. (Vee värvumised on kusjuures tihti seotud lihtsalt mingite geodeetiliste protsessidega. Tänapäeval ka reostusega.)
Nagu olen leidnud, on ka Eestis vingeid sumerolooge ja ehk saab seda neilt küsida.

Metafooriliselt aga… njaa… on lugu vägagi huvitav. Arutlusainet misiganes müütiliste kontekstide äramõistatamises küllaga. Jep, kasvõi enda jaoks.
Proovime? : )
Vasta
Sa olid oma postitust muutnud ja küsimusele juba vastuse andnud. Seega - küsimus ei olnud enam vajalik.
Tabasid ka ära põhilise - Inanna ja Ishtari seotuse.
Jätka samas vaimus. Tubli oled. Nii palju aega pole ise sumeri mütoloogiale kulutanudki.
Vasta
Eeei, see süžee oli kohe sees. Ma ei muutnud seda esimest pikemat postitust Inannast (siin lehel).
(Tagantjärgi parandan üldse enamasti ikkagi vaid oma trükivigu või kohendan sõnamõisteid. Kuid teha seda viimastki peale kellegi järgneva postitust pole ehk kuigi viisakas.
Antud juhul paranduse kuupäev seal mainitud süžeega kommis peaks sulle vastuse andma niiehknaa.)
Ma kusjuures tiba imestasin, et olin selle siia kirjutanud ja sa küsisid sama.
Kuid ma sain aru, et küsisid pigem metafoori sellele.
Ja kordamises pole ka miskit halba.

Inanna - Ištari seotusest ma kohe ei rääkinud? No seal, et paljude maade ja rahvaste (ka samas piirkonnas eri aegadel) valitsevates mütoloogiates on siiski sama jumalakujund, kuid erinevate nimedega. Seda nähtust esineb jah, väga mitmetes kultuurides erinevas ajas (Kreeka-Rooma erinimeline kuid samasisuline panteon on kujukamaid näiteid).
Seal, kus oli jutt number 8-st, olid ka seoste vihjed sinna ja tänna.
Eks ma jah, vahest väljendun segaselt.
Aga viide oli ikka esimeses postis siin:
Ishtar oli Inanna aga üks tuntumaid nn. jätkunimesid Ülem-Mesopotaamias ehk Assüürias.

Aga huvitav on küll. Oojaa. Ja kuidagi kummalisel kombel see justkui meie planeedi tsivilisatsiooni algusena dateeritud Sumeri mütoloogia kontekst on mulle isiklikult palju arusaadavam ja ka vastuvõetavam. Koguni inspireerivam.
Kõik ka nende jumaluste veidrad käitumismallid ja tegemised ja mis kõike. Otsi ei jäeta niisama lahti kuskil (kui vaid piisavat infot leitakse nende algupõraste tekstide näol). On nii ühtepidi head kui teistpidi halba paljudes tegelastes ja sündmustes (nagu ka elus üldse), jumalusedki pole kunagi na lapikult ühesed või koguni oma printsiibile vastupidiselt idiootsete iseloomu- või tegevusmallidega. Kui ka lollusi tehakse, saadakse latakas vastu või siis mingite teiste jumalate ühene hukkamõist.
Seda kõike no kasvõi näiteks võrreldes piiblitekstidega.

Uurime-lendame, Nofretete. : )
Vasta
Igaljuhul antud stseen Inannast.
Ma panen selle tiba pikema lugulaulu nö. mälu järgi ja veel kord.

Mingis aias, kus midagi suurt ei kasvanud, olevat olnud poolpime aednik. Suht käpard (nagu aru saan, sest aed oli täiesti unaruses ja enamik taimi surnud). Ilutses seal aias vaid ainus lehtedes puu. Inanna möödus sellest aiast ja palavas läitsakupäevas jäi puu varjus selle alla magama.
See poolpime aednik siiski nägi ka oma piiratud silmnägemises võrratut kaunitari aias rammestunult magamas, hiilis talle ligi, salamisi eemaldas tal riided (sel ajal, muide väga vammustes ei käidudki, tuletan meelde) ja vägisatas naise.
Kui Inanna ärkas ja sai aru, mis juhtumas või juba juhtunud oli, putkas mees tulistjalu putku ning enne, kui jumalanna reageerida jõudis, oli sindrinahk juba kadunud.
Ai sa jäme jumal, mis siis algama hakkas. Teades Inanna niigi tulist temperamenti ega ta nüüdki end tagasi hoidnud. Jõed värviti punaseks, tormid ja rajutuuled paisati valla, üle maa külvati katku ja muid koledusi.
Ko hu tav ühesõnaga.
Meeleheitel põgenik muidugi putkes ja peitis end kuhu aga sai. Eks ta aimas, et heaga see kõik kohe kindlasti ei lõpe. Ahastuses anus lõpuks oma isa, et aidaku see teda peita. Isa soovitas, et mingu kõige rahvarohkemasse kohta ja sulandugu massi, et nii ei leia raevunud jumalatar teda kindlasti.
Mees nii ka tegi.
Nagu aru sain, oli seal veel kõiksugu otsinguid, kuid kätte meie kuri kuid õiglane Inanna selle baastardi ikka sai. Ja ulgus see tolgus mis ulgus, anus mis ta anus, maha ta siiski koksati (tegelt peab uurima, KUIDAS täpselt ta mehe surmas. See võib olla oluline).
Selline lugu.
Vasta
Niisiis. Tahtsin seda lugu uurida taas mitte nii palju narratiivsest lugulaulust vaid metafoorselt.
Sama kõigi tegelastega. Inanna/Ištar pole vaid naine vaid ka naisalge igas inimeses. Aednik - meesalge ja ka meis endas. Ja juttu ei tule otseselt nii palju ehk Sumerist.
Samas, mis tolku on ajaloost või infost üldse, kui võtta sealt vaid fakte?
(Aga kui tundub, et mujal teemas on see kõik kohasem, võib ümber tõsta. Pole probleem)

Selle nimetatud loo puhul siis - mis meil on?

Aed, kus ei kasva midagi. Surnud piirkond. Koht, kus energia ei liigu. Aed, millel on lastud hävineda.

Kes lasi? Mingi poolpime aednik.
Mees, kes polnud nägija. Ta ei suutnud täielikult näha = ta ei saanud aru = tal polnud täielikku teadvustust. Ei arusaamist ega nägemust sellest, kuidas elu (või hinge või kodu ehk aeda) tuleb harida-hoida, ega sellest, mis on õige või mis on vale. Enese (sisemine) harimine - jättes selle tegemata, saame olevusena paraja monstrumi (sisuliselt läbikukkunud luuseri), kohana aga elutu paiga.
Kas sellised "luuserid" just ei eelista vägivaldseid meetodeid? Arvates, et nad on vääritud (alaväärsuskompleks) ja keegi neile vabatahtlikult ei annagi midagi? Seega tuleb võtta vägisi.
(Tüüpilsed vägistajate profiilid?)

Samas mingi üksik puu seal aias ikka kasvas. Ehk oli see siis viimane inimlik alge selles juhmis aednikus, ehk tema mehelkkus või libiido, mis ikka end püsti kuidagi hoidis? Kes teab.

Inanna heidab magama. Ka muidugi üksjagu naiivitar, heidab kuskil räämas kohas magama (ta oli suht ettevaatamatu ikka überpaljudes olukordades nagu teame).
Samas ikkagi ka hoiatus - naised/mehed, vaadake, kus te oma sakraaltempli ehk keha (magamiseks ehk teadvuseta olekuks) maha panete. Ehk siis mida/keda usaldate. Lamavas asendis on meie keha igal juhul ka sisuliselt allpool (kellestki) + lihtsamini rünnatav ja keerulisem on asuda kaitsesse.
Kaitsetus. Sellised on noored (ja Inanna oli noor), sellised on lapsed.
Sellised on ka oma olemuselt liiga naiivsed inimesed üldse.

Edasi: mees eemaldab jumalannalt riided.
Igasugune alastus on haavatavuse märk. Alasti inimest saab taas kergemini vigastada ja ka alistada. Piibli teemas tõi ka Pimedus välja: alasti olid vaid orjad. Igal juhul on see märk allumisest ja allutamisest. Antud juhul võetakse riided lisaks une ajal ja salaja. Ehk siis keha ja hinge allutamine toimub naise enda tahte vastaselt ja manipulatsioonina.
Kogu protseduur on muidugi selle aedniku poolt petturlik ja alatu.
Samas on selles läbinisti tobedas aktis ainus inimlikkuse noot ehk see, et kole ikkagi igatseb ilusat. Igatseb sügaval sisimas midagi jumalikku ja täiuslikku, mida ta näeb, kuid ei julge ei küsida ega asuda sellega samale pulgale. Oma alaväärsuses otsustakse seega pettuse kasuks, sest seal kuskil sügaval, oma nn. surnud aias, janunetakse igatsevalt eluandvat allikavett.
...

Inanna ärkab (!) = saab aru? Kuid seda suurem on tema viha. Tema, kellel (nagu rohketest saagadest aru saan) polnud kunagi midagi armurõõmude maitsmise vastu, on antud juhul toimunule pihta saades täiesti endast väljas. (Võimalik, et ta on vihane ka enda peale, et jäi nii mõtlematult põõnama täiesti juhuslikus kohas ja seega on ka justkui algosaline selles kõiges? Kaudselt kuid ikkagi? Ta lihtsalt (lollike) väsis ja uinus ühe varjulise kaitsva puu all.
(Puu, kui sümboliga taas palju seoseid, eks)
+Usalduse moment. Või pigem kogemuste puudus? Lollus? Oma terviklikkuse uinutamine ehk hoopis? Üks ei välista teist..

Lisaks on seksuaalakt ometigi alati olemuselt energiate vahetus. Siin aga võeti salaja. Varastati. Nö. peteti välja.
Iga vägistaja kompleks on teadaolevalt see, et püütakse teist vähemalt füüsilisel tasandil kontrollida ja allutada.
Saame: võimu-alluvuse kunstliku kehtestamise, mahhinatsiooni.

Mees, kes lõpuks näeb jumalanna ärkamist, ei võta ka tagajärje toimumisel vastu sisemist vastutust teo eest, putkedes põõsasse nagu viimane krants.
Väärastunud hing on loonud väärastunud teo ja lisaks põgeneb argpükslikult vastutuse eest.
Ärganud teadvus tekitab argades ja hirmunutes soovi põgeneda ja peituda?. Peal liiva alla peita? Ennast sellega veel rohkem reaalsusest eraldades ja ennast sulgedes.

Mis edasi juhtub? Füüsilisel tasandil juhtub see, milles tegelikult peegeldub täieliselt Inanna sisemaailm.

Jõed värvuvad punaseks.
Võimalik, et see on ka vägistamise nähtav tulemus. Ei välista. Kuigi siis oleks meie kuningatütar ehk valust varem ärganud?
On see tema süütuse purustatuse veri? Enne oldi noor ja kogenematu, nüüd saadi valusa õppetunni najal targemaks?
Jõed. Mis voolab nagu punane voog? Veri meie soontes. Seega see polnud kõik ka lihtsalt vägivald keha suhtes (ja ülim sigadus vaimu suhtes), see oli akt, kus sakraalsesse seksuaalvahetusse astuti väevõimuga. Väevõimuga ja pettusega sai rikutud Inanna jumalik veri.
Ehk saab siin ka soovimatut rasedusest rääkida, mis teadvuseta (teadvustuseta) naistes nö. kogemata uue elu võib luua, ma ei tea. Võimalik.
Väidetavalt on parim rasedusvastane vahend ka selline teadvuse tasand, kus armurõõme nautides naine lihtsalt ütleb endale, et ta pole lapse saamiseks sellel hetkel valmis. On kogemusi?

Tormid ja tuuled. Stiihiad, mis lõhuvad. Jah, just sellisena avaldub ka jumalanna raev. Tasakaal, mis on rikutud ja veel koguni alatusega, näitab end väliselt kõikelõhkuva ja kõikehävitava struktuurina. Et midagi saaks klaariks, tuleb "vigane seis" esmalt nö. maatasa teha. Et siis see uuesti üles ehitada.
Just nii avaldub ka rahulolematus ilmselt igas naises?
Ei mingit nn. kristlikku niutsumist nurgas, ohvrimentaliteeti ega ebaõigluse tolereerimist "üks põseke teise ette".
Ei mingit hirmu ja mahavaikimist.
Olukord saab silmnähtavaks absoluutselt kõigile nii ülal kui all.
Ei mingit "peale määritud" häbistatuse tunnet
.
Bravo, Inananna. : )

Kui naine nö. märatseb, siis on see justkui alati märk sellest, et rikutud on olemuspõhine harmoonia. Kas siis hinges, peres, maailmas. Iga naine tajub seda nihet aga alateadlikult või teadlikult. See on meis kõigis ürgomaselt sees.
Seega ta ka külvab raju, kui mõistab, et toimunud on nihe destruktsiooni suunas. Teeb seda aga selleks, et taasluua õiglus. Ja ka tegelik, pettusevaba tasakaal.
Tema kõik reaktsioonid on suunaga ikkagi taasühendamisele või loomele.
Kes tuult külvab, see tormi lõikab. Antud juhul teeb seda meie naisalge ürgne väljendus.
Lisaks on selline torm jah kõigile nähtav. Ja sellega on võimatu mitte arvestada.


Katk.
Siin tundub justkui ebaõiglane, et ühe idioodist jobu käitumise pärast on tohutu epideemia paisatud kogu rahvastiku peale. Jep, nii on. Rahvas, kes on sünnitanud värdjaid, saab nö. enda palel tunda, mis see on. Olla värdjas ehk katkumuhkudes haige.
Katk on nakkushaigus ehk nagu iga haigus kehalise disharmoonia väljendus. Just seda meie Inanna ka oma kehas tundis ja just seda ta taas väljendas.
Katk kui must surm - vastand heledale elule. Katk muide levib justnimelt ka kehavedelike kaudu, vee kaudu üldse, lisaks saastunud pindadele ka mulla kaudu (muld=maa element) ja köhides (õhu element).
Vihas ja veres on ka tule element. Eeter kui meie hing. Ehk siis rikutud olid suhtkoht enamik stiihiatest.

Edasi. Mis teeb pimekanast aednik? Ikka peidab. Va hale argpüks. Küsib lisaks hädaundamise saatel nõu oma isalt. Ehk siis on jutt jälle mingist selle mehe enda algest või mehelikust olemusest? Isast.
See (nagu poeg, nõnda isa?) soovitab peita end rahva sekka.
No teretilli. Tegelikult on see kõik natuke segane koht siiski....

Hea küll. Esiteks on peitmine igas mõttes enda teo salgamine, eks, teiseks rahva sekka??? No mis see tähendada võiks? Lisaks tüüpilisele filmideski tuntud "kadumistrikile".
See tähendab seda, et olla samasugune nagu teised, nagu hall mass. Ühesõnaga, sulandu sisse, ütle, et kõik on sellised, milles probleem, eks? Salga, vassi, sega jälgi, aja mulli, ütle, et "see polnud mina" ja "aga teised ju kaaa" jne.

No ja selge siis, et sellise olemuslikult väändunud hingega mehe kättesaamisel tema oigeid ja palumisi enam ei kuulata. Üksjagu petlik, arg ja lisaks ka silmakirjalik jopski. Prrr.

Muide, seal on ka huvitav sündmuste areng selles, et nii kaua, kuni Inanna veri vihast keeb, ta põgenikku mingil põhjusel ei leia.
Mõtlemapanev, kas pole?

Oma haleda otsa igal juhul see tegelane Inanna käe läbi siiski saab.
Kättemaks sigaduse eest on toimunud, ebaõiglus on karistatud, harmoonia on meie jumalannas taastatud.
Ning ka kujundlikult saab siin karistatud ikka pahateo tegija ehk mees, mitte naine, kui justkui häbistatu. Mida viimast kogu (kristlik?) patriarhaat propageerida üritab.
Kõik, kes teise hinge ja keha vägistavad (nii naiste, meeste või laste puhul), peavad saama täiega oma palga. Ja leebe ei pea see olema.

Selline arutlus siis.
Suht naisõiguslik? Õkk. : )
No on nagu on.



*parandasin siin tagantjärgi taas nata vigu.



Vasta
Oh, leidsin ka selle Inanna ja aedniku müüdi algteksti (inglise k. tõlkes).
Inana and Shu-kale-tuda

Ja kõik asetub justkui... omale kohale.
Ka need kohad, mida ma ümberjutustustes ei mõistnud.
Ja see lõpp on isegi kuidagi... ilus või noh...
Ka see põlatud mees, kes lõpuks endas julguse leiab tõtt rääkida, saab teatud mõttes armu..

Aga sellest kõigest vast teine kord.

[Pilt: ece36e3655b4b85283b67dff71a0f2af.jpg]

Vasta
Naut, super töö !!!!
ma ikka mõtlen, et issand jumal on sind paraveebile kingituseks saatnud. Kui nüüd selle sinu sädelemise peale kadunud Päikeseinsener välja ilmuks, siis ... - palun ärge minge keegi kadedaks, alati võib ju veel müstilisema poolega täiendada.
Minule isiklikult meeldib algmaterjal, ja töötlused nt Stichini omad on juba kuidagi möödatulistatud mu meelest.... aga see on maitseasi.
Vasta
See oli nüüd.. jah... armsalt öeldud, Mannu, aitäh.
Aga.. ma juba märkasin, mida see sinu ütlus osades inimestes siin foorumis valla päästis. : )

Kuigi ka ilma loogikata saab ometi aru, et kui midagi uurida, pole selleks tänapäeval ehk suurt rohkemat vaja kui aega, wifit ja uudishimu.
Mul kõike seda hetkel on. Mõne aja pärast ehk enam mitte...
Aga olgu pealegi.

Issandjumal (khm) aga ei saatnud. Vist.
Siin teemas näiteks oli Nofretete see, kes mulle omal moel selle Sumeriga "ora tagumikku pani". : ) Sumeri-Akkadi üldist kultuurilugu nagu mõikasin/eristasin (nagu iga kooliskäinud jumbu) aga kogu teema põnevust küll ei adunud.
Selles mõttes ikka paras avastus. Ei jõua teda salamisi kohe ära kiita selle kõige eest. : )
Mujal on sama, kellegi küssad või arvamused või "teeotsad" lihtsalt inspireerivad. Kas see pole kõigil nii?


Selles Inanna ja aedniku loos tuli ka jah, huvitavaid momente veel lisaks.
Selles mõttes on Sumeri mütoloogia väga eriline. Isegi detaile ei jäeta nagu väga ripakile ja pillapalla. Kõigel on ikka mingi seletus.

Näiteks nagu selle poolpimeda aedniku Chukaletudaga (nüüd on meil ta nimi olemas).
Nimelt tuleb välja, et ta jäi pimedaks paraku iseenda hoolimatusest.
Ei hooldanud aeda (seda juba sai mainitud). Õigemini hooldas seda omajagu jaburalt või õigemini oskamatult. Olevat nimelt kõik taimed juuripidi välja kiskunud (no mis alltekste see jälle loob, eks), seega taimed ka kasvama tal seal ei läinud. Kastis mis ta kastis, ikka asjata. Kuna taimed, puud, põõsad ei kasvanud ja tuulevarju ei loonud, tõid tuuleiilid avamaalt aeda liiva. Liiv sattus mehe silma. Ja hõõrus ta siis, mis hõõrus, kõike ikkagi välja ei saanud.
Taas allegooriaid kui palju. Alates juurtest, veest, väljadest jne.,
Misiganes mütoloogias on üldse palju nö. väliseid märke, et mis on mis ja mille pärast. Pole meie põhjamaadegi saagad selles osas teistmoodi.

Lisaks see aedniku isa keiss ei läinud minu arusaamades ikka päris ots otsaga kokku. Ja et miks vanem mees andis üldse nii lolli nõu oma pojale?
Tegelikult oli Sumeris karistusseadustik päris tip-top korras (riiklik õiguskorraldussüsteem üldse) ja oli ilmselge, et see argpüksist pahalane oli halvakspanu all nii rahva kui jumalate silmis.
Et miks ikkagi see isa (keda tegelikult arvatakse ka Enlil`enda olevat - tema nime ei märgita), et miks see täieline peajumal hoopis oma võsukest ja hoolealust Inannat (või lihtsalt kõigi poolt respekteeritud jumalannat) ei aidanud selles saaga ajaosas?
Ja miks kõikvõimas taevatütar, kelle käsutuses olid kõikvõimalikud stiihiad, taevakettad ja imevärgid, ühte surelikku meest korraga leida ei suutnud?
No teema jälle sama pikk kui lai. Kui lahata.
Njaaaa, põnev. : )
Vasta
Siia ka see tore leht Vana Mesopotaamia ajaloo ja eluolu märksõnade kaudu.
Toit, jook, käsitöö, kalender, rõivastus, ehitus, sport, mängud, religioon, eeposed, seadusandlus jn jne.
Mitte nüüd nii põhjalik, kuid siiski ülevaatlik.
http://www.ancientmesopotamians.com/
Vasta
Munadepühad on siis sumeri Inanna, kui taeva kuninganna sünnipäev. Muuseas värviti ka mune ohvrite verega ja ohvrid olid lapsed. Milline paradoks tänapäevastest toimetustest lähtuvalt.
Vasta
(20-04-2019, 10:15 )Beliar Kirjutas: Muuseas värviti ka mune ohvrite verega ja ohvrid olid lapsed. Milline paradoks tänapäevastest toimetustest lähtuvalt.
ma ei ole kohanud laste ohverdamise kohta infot Sumeriga seoses. Ehk valgustad mind?
Pronksiaeg aga oli küll üldselt inimeste ohverdamise aeg igas maanurgas, ka Eestis juhtus. Tean arvukate inimohvritega kuningannahauda Sumerist, kus oli toimunud kollektiivne (sunniviisiline?) enesetapp, et "jumalannat" teispoolsuses saata, aga lapsed on jäänud kahe silma vahele.

Vasta
Ootaks ka huviga.
Nagu teada on munade punaseks värvimist "viljelenud" ajast aega nii kotoliku- kui ka teised ortodoksed konfessioonid ja see oleks nüüd küll tore põmakas neile, et alles anno domini 2019 ühes väikeses Eesti nurgataguses parafoorumis kodanik nimega Beliar nö. kogu tõe asjade käigust korraga välja toob.

Ja lootuses, et ei hakataks taas ajama, et Inanna-Ishtar = Easter. Sest no kõlab ju täitsa samamoodi ju išštar ja iister ja jänkud ja jänkid ja ainus maailmakeel on (ameerika)inglišš nagumeteame.

/Vahepeal võib ehk lugeda seda, kuidas võimalik "kõlakas" (?) alguse sai.
https://bellejar.ca/2013/03/28/easter-is...-tell-you/
Kuigi samu üldaspekte (kasvõi Inanna-Ištari kohta) on ka siin teemas justkui mainitud.
Vasta
Võibolla hakkab kuju võtma hüpotees, et sumeri keel on seotud draviidi keeltega. On sõnavara kokkulangevusi ja siis muidugi veel asjaolu, et tegu on aglutineerivate keeltega (nagu eesti keelgi). https://www.quora.com/Are-Dravidian-and-...es-related Lingilt leiab ka huvitava hüpoteesi, et ka Kreeta muistse tsivilisatsiooni kandjad rääkisid mingit draviidi keelt (hüpoteesi esitaja on muidugi ise ka ühe draviidi keele kõneleja Smile )
Praegu kõneldava tamili keelega on sumeril eriti märgatavad sarnasused.

Harappa tsivilisatsiooni keeleks peetakse ka mingit draviidi keelt. Šiva ja sumeri Negali ning Enki vahel leitakse hulgaliselt kattuvusi. https://www.academia.edu/39166576/Nergal...card=title

[Pilt: 18-674ccf9f34.jpg].......[Pilt: meltingpot.jpg?auto=compress,enhance,for...=620&h=413]

Esimesel pildil on savitahvel Induse orust, millel on tõenäoliselt jumal Pasupati, Loomade Käskija?
teisel Gundestrupi katla kõige kuulsam figuur.
Mitte et nüüd keltidel mingi side Induse oru ja sumeritega oleks, aga ikkagi ... midagi on sarnast. Madu ühel küll käes ei ole, kuid madude tähtsust sumeritel kirjeldab kasvõi minu academia.edu-st lingitud töö. Harappa (Induse oru kultuurid) ja maod - hetkel ei oska kommenteerida. Kuid Šiva lemmikud olla maod olnud küll (seesama .edu materjal)
Vasta
Madu sümboliseerib igavest kiusatust.
Vähemalt minu arust.
Aga see on taaskord mu isiklik arvamus ja ei pretendeeri tõele.
Lisan
Sarved sümboliseerivad laskumist inimeste hulka.
Paremas on eluring, vasakus on madu alistatud ja eluringi seotud.
Ta ei ole üksi, ta on ka endast tüki murdnud, sest hirvel? on samasugused sarved. See sümboliseerib maist kehastust teiste "loomade seas"
Hirv ise sümboliseerib ka puhtust.
Vasta
Väike sumeri-inglise ja inglise-sumeri sõnaraamat:

https://www.academia.edu/39207914/Sumeri...=thumbnail

Saab tõmmata PDFi.
Vasta
Huvitav paralleel Sumeri Gilgameši eepose ja eesti rahvapärimuse vahel. https://kultuur.postimees.ee/401558/mis-...regilaulul

See, et eesti keeles (ja ühtlasi kirjanduskultuuris) on olemas üks maailma vanimaid narratiive, suurendab ka meie endi n-ö kultuurilist kapitali. Kas meie kultuurimustris on lõimesid, mis ulatuvad sumeri legendide põhjal 4000 aastat tagasi savitahvlitel jäädvustatud eeposeni? Mida peaks üks eesti lugeja teadma, enne kui ta eepose esimese lehekülje avab?

Mullu suvel vestluses eesti rahvaluule teadlase Mari Sarvega leidsime koos midagi väga huvitavat. «Gilgameši eepose» tegevustik algab sellest, et Uruki kuningas sunnib noori mehi pidevalt ühele raskele pallimängule, mida mängitakse puust kepi ja keraga. Eepose 12. tahvel jutustab, kuidas Enkidu kaotas need pallimänguvahendid Allilma ning järele minnes jäi surnuteilma vangiks. Seejärel Gilgameš vestleb Enkiduga, saades teada nii mõndagi surnute eluolust.

Eesti regilaulude repertuaaris tuntakse laulu kurnimängust, mille käigus pall kukub kirikuaeda isa-ema hauale, haud avaneb ja vaenelaps vestleb seal oma vanematega. Nagu «Gilgameši eeposes», nii saavad ka eesti rahvaluules elavad kontakti surnutega huvitaval kombel just pallimängu vahendusel. Sarnasusi võib leida ka eesti muistsete hiidude või hiiglaste pärimuse ja sumeri-akkadi eeposte vahel.

«Gilgameši eepos» on osa muistsest maailmakultuurist nagu ka eesti rahva­usundis säilinud vanimad kihistused.

PS! Gilgameš - meš ja mees vastavalt sumeri ja eesti keeles on sisuliselt sama tähendusega. https://vapsid.weebly.com/gilgames.html
Vasta
1992. aastal esmatrükis ilmunud "Iidse Mesopotaamia jumalate, deemonite ja sümbolite illustreeritud sõnastik", ingliskeelne PDF: https://www.academia.edu/4845062/AN_ILLU...o=download
Vasta
Sumeri inimeseloomisemüüt (üks paljudest), aga just see, mis on andnud alust oletusteks võimalikust kloonimisest lehekülgedel 1795-1797 ja 1810-1814, lisatud allikas "Inimeseloomise müüt Lähis-Idas" Peeter Espak

Enki ja Ninmah on tuntuim antropogoonia sumeri mütoloogias.
Müüdi peamiseks sisuks on inimkonna loomine jumal Enki poolt
eesmärgiga luua mässama hakanud jumalustele abiks uus klass
orje, kes nende eest kogu füüsilise töö ära teeksid. Müüdi teine
osa kirjeldab Enki ja jumalanna Ninmahi joomingut, mis lõpeb
salapärase olendi Umuli loomisega.

Müüdi alguses /.../on kirjeldatud taeva ja maa lahknemist või siis loomist. Pärast jumaluste sündi peavad nad kõik kaevama niisutuskanaleid ja tegema muid raskeid füüsilisi töid, et elus püsida ja omakorda tähtsamaid jumalusi teenida. Säärasest väljakannatamatust olukorrast sünnib aga revolutsioon ning jumalused keelduvad tööd tegemast ja hakkavad enda ehitatud kanaleid ja muid hooneid hoopis lõhkuma. Jumalanna Namma, keda müüdis nimetatakse Enki emaks, edastab mässavate jumaluste kaebused sügaval maa all Enguris magavale Enkile ning palub tal luua inimesed, et jumalad ise ei peaks tööd tegema. Enki ärkab unest ning võtab endale appi või siis loob seitse sünnijumalannat /või 7 üska/:

Seejärel palub Enki Nammat, et ta vormiks sünnijumalannade “kokkukraabitud Abzu savist” loodavatele olenditele kehavormid. Jumalanna Ninmahil palub Enki aga assisteerida Nammat inimkonna valmistamise juures: Savi Abzu katuse keskelt peaksid sa segama sellega [verega]. Sünnijumalannad kraabivad kokku savi, sina paned paika jäsemed. Ninmah sinu abilisena toimib; kui sa sünnitad, siis valvel seisavad. Mu ema, sina otsustad nende saatuse; Ninmah paneb neile ülesandeks raske töö.

Müüdi teine osa algab jumalate pidusöögiga, mis on korraldatud õnnelikult lõppenud inimeseloomise tähistamiseks. Kui Ninmah on tarbinud juba rohkelt õlut, teeb ta Enkile ettepaneku hakata looma savist
kõikvõimalikke uusi inimolendeid. Tundub, et tegu on võistlusega
või siis võistlusmänguga, mille eesmärgiks on teha inimesi, kellele
on võimalikult raske ühiskonnas mingit funktsiooni leida. Sumeri
mütoloogias kutsuti nii inimeste kui jumaluste funktsiooni või siis
ülesannete määramist “saatuse paikapanekuks”. Ninmah alustab
loomisega esimesena ning Enki ülesandeks on määrata igale Ninmahi loodud füüsiliste väärastumustega inimesele mingisugune
ülesanne ühiskonnas. Näiteks pimeda mehe funktsioon on olla muusikuks
kuninga õukonnas. Müüdilõigu peamiseks ideeks võiks olla just
loogilise seletuse andmine sellele, miks maailma on sündinud
füüsiliste puuetega või raskete haigustega inimesed. Lahendus
on lihtne: tegu oli liiga palju õlut joonud jumaluste loometöö tulemusega. See, et Enki aga leiab neile kõikidele Sumeri ühiskonnas
koha, on jällegi peegeldus muistse ühiskonna ettekujutusest “sotsiaalse õigluse” kohta.
Pärast seda kui Enki on suutnud kõikidele Ninmahi loodud
puudega inimestele ametikoha leida, loob ta aga savist ise ühe uue
olendi. /.../ loob Enki esimese naise ning ühtlasi ka selle naise suguorganid.
Alles pärast seda, kui naine rasestatakse Enki fallosega, saab võimalikuks normaalse imiku loomine.

See imik oli nimega Umul, kes võibolla ehk on isegi seesama, kes Ziusudra (ehk piibli Noa).


Manustatud failid
.pdf   Inimeseloomise_muut_Lahis-Idas_The_Near.pdf (Suurus: 232.44 KB / Tõmbamised: 6)
Vasta
Sumeri religioonist (tõlge on nagu on aga ikkagi huvitav) https://ingislam.ru/et/religiya-shumerov...igiya.html
   
   
Sumri-Mesopotaamia julmalate sümbolid. Meenuvad kohe näiteks ka Piibli apostlite sümbolid.
Vasta
  
  •  Eelmine
  • 1
  • ...
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6(current)
  • 7
  • Järgmine 


Võimalikud seotud teemad...
Teema: Autor Vastuseid: Vaatamisi: Viimane postitus
  Induse Oru Tsivilisatsioon - Harappa kultuur Aerling 34 17,413 08-02-2024, 21:09
Viimane postitus: Mannu
  Tuva: šamaanid, kurgulaul, budism ja muistne kultuur. Müstik 12 9,582 22-02-2019, 15:14
Viimane postitus: KuKr
  Kas kultuur on sinu sõber? Mis on kultuuri eesmärk? Waffa 42 22,201 27-01-2017, 15:09
Viimane postitus: Müstik
  Kui vana on egiptlaste kultuur? mr-applecake 67 35,985 15-02-2015, 15:32
Viimane postitus: Müstik
  Põhjameres peitub iidne kultuur Elderm 2 4,418 02-05-2014, 10:06
Viimane postitus: Kolmasilm
  Müstiline Bo rahvas/kultuur Hiina aladel. Aerling 3 3,518 16-01-2010, 12:55
Viimane postitus: Müstik

Alamfoorumi hüpe:


Kasutaja, kes vaatavad seda teemat:
1 külali(st)ne

Expand chat