Teema hinnang:
  • 0Hääli - 0 keskmine
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuidas jõulukombed alguse said?
#51
(03-01-2012, 14:02 )Krt Kirjutas: Mina täpselt ei tea, milline muistne maausk eestis oli, kuna pole selle ala spetsialist. Siiski olen niipalju lugenud ja teadlik, et see oli väidetavalt animistlik, mis üldjoontes olnud üle Planeedi enamvähem ühesuguse sisuga – isiklikke loodusvägesid-jumalusi austav primitiivne maailmavaade koos oma plusside ja miinustega. Antropoloogide väidetel põhinevalt oli enne animismi veel primitiivsem ebaisikulisel väel põhinev animatism.
Vlad räägib jumalast õigest juttu!
Sm Krt. on aga tõesti ajas seisma jäänud. Kõik see terminoloogia nagu "primitiivne maailmavaade" jne. on nagu vene ajal dial-materialismi konspektist maha kirjutatud.
Tänapäeva maailmas kasutatakse hoopis teistsugust terminoloogiat loodusrahvaste uskumuste kirjeldamiseks.
Võtame kasvõi näidiseks Aafrika usundid ja mütoloogia.
Ka nende puhul nagu kõikidel loodususunditel on tähtsad kosmogoonilised müüdid: maailma loomise, inimese ja kultuuri tekkelood.
Või võtame dogonid, kellede kohta ka eraldi teema. Dogonitel on eriti keerukas preestrite ja salaühingute arendatud mütoloogia, mis sisaldab teisendeid eri pühitsusastmete jaoks, näiteks pühendatuile määratud kosmogoonilisi müüte lihtsurelikele ei avaldata.
Animismi esineb praegugi kõigis usundeis, mitte et see oleks esinenud "primitiivsetes maailmavaadetes" (tänapäeval öeldakse loodususundeis). Animism on usk olendite, loodusobjektide ja nähtuste hingedesse ning iseseisvatesse vaimudesse.
Tänapäeval usuvad sellesse ka paljud need, kes ei kuulu ühessegi usundisse. Usutakse hingestatud loodusesse, usutakse UFO-desse kui elusolenditesse (termin plasmakerad), usutakse vaimudesse (kummitusteteemad).
Mis eesti rahvausundisse puutub, siis meie esivanemad olid väga targad, ei olnud siin mingit primitiivset maailmavaadet nagu sa seletad.
Primitiivseks muutus eestlase maailmavaade sovetikuse ja ateismi ajal.
Varem usuti kogu looduse hingestatusse, austati esivanemaid (esivanemakultus). Muuseas, esivanematekultus oli Hiinas lausa riigiusund ja üks konfutsianismi olulisim osa.
Ristiusk jäi eestlastele võõraks, ehkki aja jooksul katolitsismi tegelased, nimed ja tähtpäevad mugandusid põliste maagiliste arusaamadega. Vanad viljakusehaldjad said katoliku pühakute nimed. Rahvausund püsis 18.-19.sajandini.
Väga tähtis oli meie esivanematele sõna PÜHA mõiste.
See on eriliselt väärtustatav olemisvaldkond.
Olemuslikult püha on Jumal ja kõik see, mis inimest temale lähendab ja temaga seob. Püha (sakraalse) ja argise (profaanse) elusfääri eristamine on inimkultuuri põhistruktuure.
Loodususundid, ka meie muistne maausk käsitab püha eriliselt toimiva VÄENA (manana).
Et eesti rahvausundist rohkem teada saada, siis võib lugeda tähtsamate rahvausundi uurijate teoseid, kelledeks on Oskar Loorits, M.J. Eisen ja ka Uku Masing.
1936.aasta artikkel eesti muinasusu kohta, mis on omajagu isegi naljakas, aga samas leiab sealt ka tõeterasid, kes viitsib otsida:
http://www.kirjandusarhiiv.net/?p=55

Seal kirjutatakse ka, et kristlust võeti ühe uue haldjana. Samuti, et muinasusk hõlmas küll kogu inimelu, mitte aga kui eetika, vaid kui maagia.
Nii, et kui keegi väidab, et ta on muistse eesti usu pooldaja, siis on ta maagialembene inimene.
Ja mis kõige tähtsam - see artikkel on sovetikuse mõjudest veel puutumata.
Ja minu arvates iseloomustab see tänase päevani eestlast. Tsiteerin 1936.aasta artikli lõppu:
"Lõpuks oli Eesti muinasusk ekstaatiline. „Lovesse”, s. o. eks­taasi langemine oli preestrile oluline usuriituste („šamanism”) soori­tamisel. Ekstaatilik müstika lööb praegugi vahel läbi niihästi eest­lase usulahkudes kui poliitilistes liikumisteski."
Vasta
#52
Primitiivne Kristlus on röövellik võõrusund, miks peaks minu identiteet siis sellele kuidagi vastanduma, kui sellest lihtsalt teadlik olen? Eestlastel on oma paganlik ürgjumalanna, Taara, ka täiesti olemas, mille lapsikust usust inimene varem-hiljem loomulikult ka välja kasvab. Minul pole Taarat enam naiivses sakraalses usulises mõttes tarvis, tean et Ta on täiesti reaalne saatanlik Jõud ka minust sõltumata. Loomulikult olen teadlik, et see saatanlik ürgenergia ongi minu ja kogu elava alus. Ja kindlasti on naturalistlikud ateistid ja praegusaja omad Taara usulised sellele teadmisele rohkem lähedal, kui seda on fundamentalistlikud kristlased. Praegusel hetkel aga ma endale siin tõsiselt võetavat vaimset vastast küll ei näe. Laugh
Vasta
#53
(04-01-2012, 16:05 )Krt Kirjutas: Ja kindlasti on naturalistlikud ateistid ja praegusaja omad Taara usulised sellele teadmisele rohkem lähedal, kui seda on fundamentalistlikud kristlased.
Fundamentalistlikud kristlased kasutavad aga 'kogu elava aluse' kirjeldamiseks lihtsalt sõna 'kurat'. Tõsi küll, enamasti vist teadmatusest...
Vasta
#54
(03-01-2012, 14:02 )Krt Kirjutas: Mina täpselt ei tea, milline muistne maausk eestis oli, kuna pole selle ala spetsialist.

(04-01-2012, 16:05 )Krt Kirjutas: Eestlastel on oma paganlik ürgjumalanna, Taara, ka täiesti olemas, mille lapsikust usust inimene varem-hiljem loomulikult ka välja kasvab. Minul pole Taarat enam naiivses sakraalses usulises mõttes tarvis, tean et Ta on täiesti reaalne saatanlik Jõud ka minust sõltumata.

Kõigepealt tuleb eristada termineid "eesti rahvausund" ja "eesti muinasusund."
Maausuliste jaoks on maausk katkematu usuline traditsioon ning maarahva (eestlaste) pärimuslik omausk, millel on eriline osa eesti kultuuris.
Eesti maausu kohta on meil ka eraldi teema:
http://www.para-web.org/showthread.php?t...=Taara+usk

Taara usk on Eesti uuspaganlik rahvuslik usuline liikumine.

Kõige levinum oli ta 1930. aastatel, kuid eksisteerib tänapäevalgi. Taarausk on nime saanud pooleldi hüpoteetiliselt eesti muinasusundi jumaluselt Taaralt.

http://et.wikipedia.org/wiki/Taarausk
Ühesõnaga - tegemist on uuspaganlusega, mitte eesti muinasusundiga.

Kõigepealt võiks endale selgeks teha, kas ollakse maausuline või taarausuline.
Krt, mis ajast on Taara paganlik ürgjumalanna?
http://et.wikipedia.org/wiki/Taara

Ja mis ajast on jumal Taara lisaks veel saatanlik jõud? Ürgjumalanna on ikka ju maajumalanna Gaia:
Eesti muinasusundis maaema, kreeka mütoloogias Gaia jne.
Vasta
#55
Minu silmis, deistlik Taarausk on muistse Maausu sisuline edasiarendus, mis loodi rahvusriiki läbi omausu ühendava põhimõttega. Seega rahvuslik Taarausk on seotud ka muistse Maausuga.

Ürgema ehk emadeema Taara, on ürgenergia jumalanna, mille pahupooleks on Kurat või ka Saatan, seetõttu ka kuratlik või saatanlik Taara. Taara (Tharapita - Taara avita) ja vanapõhjala kõuejumal Thor, meie Uku, pole üks ja seesama. Maaema Maatar ehk ka Gaia on põhiliselt Planeetide jumalanna, mille pahupooleks on ahnusedeemon Mammon. Veel on metsarahval Metsaisa Toorum, siis Taevaisa Ess (Vigalasassi järgi).
Kaasaegsemas filosoofilises keeles:
Ürgema Taara = ÖKO-reaalsus (tuli)
Maaema Maatar = SOTSO-reaalsus (maa)
Metsaisa Toorum = KULTO-reaalsus (vesi)
Taevaisa Ess = EGO-reaalsus (õhk)
Vasta
#56
Et jõulud mööduksid mõnusalt ja uus aasta tuleks hää, tasub meeles pidada esivanemate tarkusi.

Jõuluöö juurde kuulub ka värske veega näo pesemine. Vee väe suurendamiseks pannakse vette hõbedat ja pussnuga. Näo pesemine toob uueks aastaks selged silmad ja selge meele, tervist, virkust ja hea jume. Selline taig võib anda ka erilise võime. Karusel on kõneldud: "Jõulu esimese püha ja näärihommikul peseb pere silmi ühe kapa seest, kelle põhja üks pussnuga ja hõbesõrmus on pandud. Nõnda pestud silmad võivad kergeste sel aastal vaimud ja kratid ära näha."

http://alkeemia.delfi.ee/mystika/esoteer...d=73279753
Vasta
#57
Need maausud jm on ju ümbritsevate loodusjõudude kummardamine ja ei midagi enamat. Kristlus on aga oma kõrgema Minaga kohtumine ja kõrgematest vaimsetest printsiipidest teadlikuks saamine ning oma elu sättimine nende juhiste järgi mis idee järgi peaks tänapäeval suuresti loomalike instinktide järgi elava inimese siit maailmast ära, kõrgemale, kus vaimne areng jätkub. Kristlus on ainuke mis suudab inimesest Inimese teha. Primitiivne maausk ei vii inimest kuhugile vaid allutab inimese kui Jumala esindaja madalatele loodusjõududele.
Vasta
#58
Olen endiselt seda meelt, et 2000 a. tagasi oli kristlus varjamatult šamanistlik religioon. Jõulude juured ulatuvad Siberi põdrakarjuste hõimude iidsetesse šamanistlikesse kultustesse.
Meile põhjamaalastele on jõulud ka valguse pühad.



Vasta
#59
Suvine ja talvine pööripäev on selle nimi. Jeesuslapse sünni sobitamine talvisele pööripäevale oli puht pragmaatline tegu sest seda on alati tähistatud ka koopainimeste poolt. Millisel lõunalaiusel on veel tähistatud suvist ja talvist pööripäeva? Vähi polaarjoonel on see eriti selgelt näha, et päike ei loojugi või öö on topeltpikkusega aga just lõunapoolsemates maades. Millisel laiusel on veel eraldatav?
Vasta
#60
(26-12-2017, 11:53 )Nofretete Kirjutas: Olen endiselt seda meelt, et 2000 a. tagasi oli kristlus varjamatult šamanistlik religioon. Jõulude juured ulatuvad Siberi põdrakarjuste hõimude iidsetesse šamanistlikesse kultustesse.
Meile põhjamaalastele on jõulud ka valguse pühad.
Mina küll aru ei saa kuidas sa seda võtad. Kristlus ja shamanism on selgelt erinevad religioonivormid. Loodususundid tärkavad vaatamata kristlusele kõige erinevamates kohtades kuid nad on selgelt omased inimestele kelle mõtlemine on lihtne. Ehk ka looduslähedane eli kutsub seda esile. Koolitatud ja arenenud mõtlemine vajab aga juba keerukamaid vastuseid.
Religioosse kogemuse seisukohalt saab inimene edasi anda talle osaks saanud elamuse ikka ainult nende sõnadega mida ta tunneb.
Vasta
#61
(28-12-2017, 20:14 )Punahabe Kirjutas: Mina küll aru ei saa kuidas sa seda võtad. Kristlus ja shamanism on selgelt erinevad religioonivormid.
Jutt oli 2000 aasta tagusest ajast ja sellest kuidas jõulukombed võisid alguse saada. Esipostituses kirjas millisest raamatust loetud.
Kõige iidsematest aegadest saadik on inimesed pühendunult ja eesmärgipäraselt praktiseerinud erinevaid distsipliine, mis tagavad psühhospirituaalse arengu ja füüsilise tervise. Kolmest suurest transformatiivseid tehnikaid kasutavast traditsioonist, mis Maal tekkinud on, on šamanism kindlasti vanim. Selle ajalugu ulatub paleoliitikumini ning maailma eri paikade pärismaistes kultuurides praktiseeritakse seda tänapäevalgi. Joogat ning alkeemiat võib vastavalt käsitleda šamanismi idamaise ja läänemaise edasiarendusena, mis pärinevad vastavalt neoliitikumi külaühiskonnast ning pronksiajastu linnriikidest.

Šamanistlike meetodite abil ei tegelda mitte ainult meie enda psüühika senitundmatute aspektidega, vaid ka meid ümbritseva maailma tundmatute aspektide uurimisega – nii universumi kui ka sisemiste müsteeriumidega.





Vasta
#62
Kõik kes on üritanud religioossete meetoditega tõde teada saada ,olgu siis transs,jooga ,meditatsioon,mis iganes ja on jõudnud nn. "jumala nägemisele" ei suud seda kirjeldada, olles samaaegselt veendumusel sündmuse täielikus reaalsuses. Meil pole ilmselt ühtki selget tunnistust.
Mis puutub aga jõulukommetesse siis eks see ole ju suur segu rahvalikest kommetest mis tulenevad inimeste ettekujutusest mida jumalad võiksid armastada. Eks seda nad ka omades unenägudes näevad.
Vasta
#63
Kirjeldatakse ikka ja antakse edasi oma nägemusi. Kasvõi muusika kaudu. Iseasi, kas seda osatakse vastu võtta.
Mis aga šamaanide tööd puudutab, siis see on tõepoolest kaetud paksu saladuselooriga.

Unustasin lisamata, et Jõule peeti ka kristluse-eelsel ajal
https://www.postimees.ee/1842063/joule-p...elsel-ajal
Vasta
#64
Täpselt nii ongi. Antakse edasi mingil kujundlikul teel .Kuid sõnadesse panna ei suudeta. Mõtlesin pikalt A.Pike i mõttetera üle "sest on mõtteid mille kirjeldamiseks pole sõnu üheski maailma keeles" Alles nüüd kui olen religioossete kogemuste temaatika kohta natuke rohkem lugenud taipasin mida ta silmas pidas.
Just seda ütlevad need kes on nii öelda "valgustatud"
Kuid siin on üks suur aga selle seisundi saavutavad selgelt eriliste tunnustega inimesed kelle psüühika on nn."piiripealseis regioonides"
Alatedvuse erilistesse salakambreisse jõudmine ei pruugi reaalselt mitte midagi tähendada,täpselt nagu meie unenäod reeglina ei tähenda mitte midagi.
Religioosete kogemuste teemal tahan ma vist tulevikus üldse eraldi teema teha. Väärib uurimist aga selle dogma ei saa olla see et need kogemused on reaalsed ja tõe aluspõhi. Nii aga nad ise kindlalt usuvad.
Vasta
#65
Päevakohaselt. Miks ,,juhuslikult,, Laigna tiirleb ümber päikese. Kõrbekuningate valguse sära viib ,,valgustumiseni,,. Sealt edasi pimestumiseni. Pime usk aga ei lase asju teisti näha. Absoluutselt kõik religioonid oma ainujumalatega on sündinud ekvaatori läheduses. Ja seda ka ameerikas. Kõige julmemad ja sõjakamad ,,kultuurid,, on sealt rahu, puhta valguse ja ,,armastuse,, tähe alt ka üle ilma levinud. Lingil pikk jutt jõuludest ,mida ka meie maal nüüd ülimaks peetakse. Seejuures pitserdatud ei suuda seda teksti lugeda. Vaimsed piinad lähevad üle füüsilisteks. ,,Inglid,, pigistavad filtrid tugevamalt paika. https://amredeemed.com/end-times-headlin...christmas/

Lihtsalt pööripäevast rõõmu tunda ja valguse taastulemist ning kevade lähenemist enam avalikult eksponeerida ei ole enam turvaline. Härri K. uusim pärl on ,,kivikallistajad,,.
Vasta
#66
See läheb mul jälle teemast mööda aga pean veidi Punahabet korrigeerima.
„Kuid siin on üks suur aga selle seisundi saavutavad selgelt eriliste tunnustega inimesed kelle psüühika on nn."piiripealseis regioonides"...“
Valgustumine ei ole seisund. Seda ei saa saavutada nagu me näiteks jooksmise treenimisega saavutame teatud ajalises perioodis parema aeroobse võime. Kui see oleks seisund oleks sel algus ja lõpp.
„Väärib uurimist aga selle dogma ei saa olla see et need kogemused on reaalsed ja tõe aluspõhi. Nii aga nad ise kindlalt usuvad.“
Jällegi... Valgustumine iseenesest ei ole kogemus. Kui me usume millesegi on see midagi muud.
Valgustumine ei tähenda, et nüüd ma leidsin midagi või nüüd olen kuidagi suurem, võimsam, parem või miks mitte ka moraalsem.
Aga, et täitsa mööda ei läheks, siis minu arvamus jõuludest on, et täiesti seda defineerida ei saagi. Sugemed kristlusest, pööripäevast, „paganlusest“...ja praegusel ajal paljudele lihtsalt puhkepäevad söögi ja joogiga. Sinna kuuluvate traditsioonidega nagu kuusk, küünlad, kirikus käimine, „Home alone“ 1,2,3 vaatamine...Smile
Vasta
#67
Santa and the ‘Shrooms: The real story behind the “design” of Christmas
[Pilt: siberian-shaman-at-winter-solstice.jpg]
Vasta
  


Võimalikud seotud teemad...
Teema: Autor Vastuseid: Vaatamisi: Viimane postitus
  Kuidas ehitati Giza püramiidid? Tutanhamon 773 347,231 09-01-2023, 07:38
Viimane postitus: talupoeg

Alamfoorumi hüpe:


Kasutaja, kes vaatavad seda teemat:
1 külali(st)ne

Expand chat